jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj

Met een rugzak om naar het einde van de nacht

Vanaf september 2007 reis ik een aantal maanden door het Midden Oosten, Iran, Pakistan en India. Op deze blog kun je mijn sporen volgen
Hier zijn trouwens foto's te zien.

woensdag, maart 19, 2008

Onmoeting met de heilige man

'Waarom is hij heilig?' vraag ik aan Raju, als we de trappen oplopen naar de ashram, waar de heilige man uit de Himalaya dezer dagen logeert en ontvangt.

De dertienjarige jongen, die me heeft verteld dat er een heilige man in de stad is en heeft aangeboden mij bij hem te introduceren, antwoordt: 'Because he is not married'.

Het merkwaardige argument vraagt om uitleg, maar we zijn al bij de ashram - het is een klein, wit kamertje waar op de grond een dikke westerse vrouw met korte bruine dreadlocks in keermakerzit zit. Er hangen bloemenkettingen aan de muur en de kussens op de grond zijn oranje.

Raju maakt duidelijk dat we buiten moeten wachten. De heilige man is nog even in een andere ashram mensen aan het helpen. We gaan op de stoep zitten. Ik probeer en nog achter te komen waarom de man heilig is, maar Raju geeft me antwoorden als: 'hij reist over heel india, en

'Namaste', zegt een donkere man, terwijl hij zijn handen voor zijn borst vouwt, alsof hij bidt, en een lichte buiging maakt. Hij heeft lange zwarte dreadlocks, een baard, horizontale witte strepen op het voorhoofd. Hij draagt een witte doek om zijn schouders en een oranje om zijn middel. Hij verdwijnt in de ashram en trekt een gordijn achter zich dicht.

Ik kijk Raju vragend aan. Hij zegt dat het de heilige man was. Voor een heilige man ziet hij er, vergeleken met de andere heilige mannen die ik heb gezien, opmerkelijk verzorgd, jong en weldoorvoed uit, denk ik.

Een paar minuten later komt de dikke westerse vrouw naarbuiten; ze kijkt alsof ze het leven heel ingewikkeld vindt. De heilige man staat in de deuropening en gebaard me binnen te komen.

'Sory that i kept you waiting,' zegt de heilige man, als ik in kleermakerszit tegenoverhem ga zitten. 'Oh no problem', antwoord ik.

'So you are a holy man?', begin ik, las ik op de kussen zit.

'I am a fortune teller.'

'A fortune teller! How can yo become one?'


'It was a gift of god I got by birth. And I trained it afterwards.'

Ik wil vragen hoe je dat kunt trainen, maar hij is me voor:

'From which country are you?'

'From holland.'

'Holland. I had a lot of people from Holland.' Hij pakt een schrift en begint te bladeren. Even later houdt hij me een poagina voor. Naast een vierkant met allemaal cijfers en driehoeken heeft iemand uit Woerden geschreven 'Deze man is geniaal'

Ik knik en de man begint verder te bladeren. Ik probeer te vragen waar hij vandaan komt, waar hij woont, maar hij gaat er niet op in. Terwijl hij in zijn referentieschrift vraagt hij of hij mijn toekomst moet voorspellen.

'Ik moet eerlijk zijn', antwoord ik, 'ik ben behoorlijk sceptisch over voorspellingen. Ik ben meer geintresseerd in het verschijnsel heilige ma....'

'I can do it now,' zegt hij. 'De vrouw komt straks terug. Maar nadien moet je wel betalen.'

'Hoeveel?'

'Sommige mensen geven duizend rupees, andere tweeduizend, sommige tienduizend'

'That is way to much.' (Duizend rupees is achttien euro.)

'Hoeveel wil je wel betalen?'

'Ik weet het niet.'

'Tell me how much you want to pay? I can make a special price for you.

'I don't know, but thousend is way to much. I'm not considering to pay anything like that, or even five hundred.'

'So I cannot help you.' En hij gaat met zijn lichaam naar achteren hangen, om duidelijk te makeken dat de auditie is afgelopen.

'Ik weet het niet... Ik ben hier meer gekomen omdat ik een keer met een heilige man wilde pra...'

Hij gaat er niet op in en maakt duidelijk dat ik weg moet gaan. Met een grijns sta ik op. 'This man is a real business man,' zeg ik tegen Raju, als we weglopen.

'Maar hij geeft het aan de armen,' besluit Raju.

3 opmerkingen:

Lucas zei

Ook heiligen leven in onze wereld, waar alles iets kost en waar talenten beloond worden. Maar goed, ik zou hem ook niet betaald hebben.

Sake van der Wall zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Sake van der Wall zei

Het argument 'heilige mannen moeten ook eten' wordt in India vooral door heilige mannen gebruikt. Zie het als een soort aflaat: geef je niet, dan verhoren de goden je gebeden niet en is doem en verderf je deel (vooral als je arm bent).