jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj

Met een rugzak om naar het einde van de nacht

Vanaf september 2007 reis ik een aantal maanden door het Midden Oosten, Iran, Pakistan en India. Op deze blog kun je mijn sporen volgen
Hier zijn trouwens foto's te zien.

dinsdag, maart 11, 2008

Duiven stelen

Op het dak van een gebouw naast mijn hotel staat een Indier met stropdas duivengeluiden te maken. Het is het eind van de middag, de zon zakt langzaam in de zee van vierkante betonnen huizen die zich uitstrekt tot aan de horizon, af en toe onderbroken door een minaret, een koepel of een flatgebouw. Over het dakterras-met-restaurant, waar ik een boek aan het lezen ben, scheert af en toe een troep duiven; ze cirkelen rond het gebouw waar de Indier-met-stropdas opstaat. Op een ander dak, een kleine honderd meter verder op, staan twee mannen, die ook af en toe duivengeluiden maken - en ook rond hun dak cirkelt een troep duiven. Af en toe voegen de groepen duiven zich samen, waarop de mannen geluiden beginnen te maken en met een soort touw beginnen te zwaaien. De groep slitst zich, en op ieder dak landen duiven. Gister heeft iemand me uitgelegd wat de pointe is van het ritueel, dat zich hier avond na avond herhaalt: duivendiefstal, de duivenmelkers hopen dat een paar duiven van de buren zich aansluiten bij hun duiven. Ze doen het alleen aan het einde van de middag, waarschijnlijk als ze net terug zijn van kantoor, het is maar wat je hobby is.

Geen opmerkingen: